31 juli, 2009

Målning pågår ...

Målning pågår. Ja , det gör det jämt hos oss. Det är jag som utför sysslan. Min man gör VAD SOM HELST för att slippa . Å, andra sidan gör han jobb som ALDRIG jag skulle vilja ge mig in i =)

En sommar hängde jag på krokig arm på vårat stora ladugårdstak målandes dag ut och dag in. Jag stod helt enkelt inte ut att se ett fult rutigt plåtak så fort jag tittade ut. Taket blev ljust grått och jag blev nöjd och glad , men det kostade en långvarig inflammation i armbågen som inte gick över förrän långt in på hösten. Men det var det värt =)

Det var då , nu är det nya målningsprojekt som gäller ...

I det här huset målas det bara med linoljefärger, äggoljetempera och egen tillverkad slamfärg.
Det gäller att behålla riktningen i renoveringen av det gamla huset från 1800-talet. Det är inte lätt, men med envishet går det ganska bra. OCH man får inte ha bråttom... här finns det sällan snabba lösningar ...




Här håller jag på att koka Faluröd Ljus slamfärg. På bilden syns rågsmeten som ska blandas med färgen. Järnvitriol ska också i.

Färgpulvret kommer från Gysinge Byggnadsvårdscentrum. I deras handbok står receptet.
Förra gången jag kokade färg gjorde jag det i en gammal järngryta på gården och eldade under med ved. Det var ju trevligt , men till saken hör att färgen får absolut inte koka över för då försvinner rågmjölet och det är ju det som är " klistret" i färgen.
För att få bästa resultat så ska färgen koka i fyra timmar. Den här gången kokade jag färgen på spisen och satte ned en ungstermometer och satte på ett larm så att jag fick järnkoll på temperaturen i kitteln. Det är viktigt att röra om hela tiden. En annan fördel var att jag kunde reglera temperaturen via knapparna på spisen.
Ja, det hela gick faktiskt riktigt bra.


Här puttrar det på som bäst... du milde tid om den grytan hade kokat över ... =)


Här ser ni sidan av Pump/Pannhuset som vi håller på att bygga. Jag har snart målat upp all färg för jag har även målat framsidan på huset. Allt ska målas två varv för panelen är ju sprillans ny. Innan andra varvet ska ribborna på. Tålamod var det ja ... Snart är det dags att koka en omgång färg igen.
Kunde inte låta bli att piffpuffa till det lite så där på gaveln . Sån är jag =D
Hoppas att ni har det bra allihopa. Här fortsätter sommaren att vara underbar , vi har så varmt och skönt. Lite regn nattetid skulle inte skada för trädgårdens skull, men karln vill ha det torrt som i en öken.
Vad pysslar gubben med då ? Jo ,han gräver för jordvärme med sin andra älskling - traktorgävinnan. Åh , ett sånt älskat fordon !!! DET skulle jag aldrig kunna eller vilja göra . Tur vi är OLIKA !!!
Vid tangenterna eder Sussi O



12 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Regn nattetid, du kan få vårt.Här regnar det dygnet runt, har gjort i flera veckor. Precis här runt Vänern har det kommit mest regn. Åh vad du är duktig, det är jobbigt att måla. Och det är ju inget litet pyssel precis. Härligt och se att du kokar egen färg, erat hus är genomtänkt till 100%. Ha nu en riktigt bra helg och ta dig en liten paus.
Kramar AnnaMaria

Majas skafferi sa...

Hej! Fy fasen vad orättvist! Vädret alltså..inte för att jag missunnar err i norr att ha sommarväder, men nu har jag haft 4 veckor sem. och inte EN enda dag sol och bad väder :(!
Hur som helst blir det fint hos er, målat på gammalt vis! Och pynta måste man jämt..även om det inte är helt färdigt :)

Lissboden sa...

Oj, vad duktig du är Sussi!
Jag tycker du är helt fantastisk som både kokar färg och målar hela huset själv. Jag håller med till fönstren och de inre regionerna.
Det är bra att allt är så genomtänkt med linoljefärger hos er. Jag har inte orkat med det utan målar med vattenlöslig färg men det blir allt lite randigt.
Lycka till i fortsättningen med ditt målande och vad härligt att ni har så fint väder däruppe i norr!
Kram/Maria

Älvgården sa...

Hej!
Jag fick ett tips om din blogg och vi bor inte så långt från varandra:)
Kul att vi håller på med liknande projekt...renoverar hus och målar med linoljefärg. Rödfärgs tillverkning har jag däremot inte testat, men det ska bli framöver...
Nu ska jag fortsätta kika runt i din fina blogg och fyllas med inspiration!
Ha det så bra!
/Anna

Viola sa...

Vad härligt att tillreda sin egen färg....och vilken vacker varm röd färg det blev...så mannen din har en annan kvinna...:) hoppas ni har en skönm helg och akta armbågen, kram

Anonym sa...

Hej Sussi!
Fina, fantastiskt fina bilder du tar och fint ni gör (gjort) det! Jag följer kontinuerligt dig (er) och husets utveckling genom din blogg...men min plan är att hälsa på er IRL i år = mitt nyårslöfte! Jag kommer snart! Kram Maria i Öjebyn PS Hälsa maken

Jenny sa...

Hej Sussi!
Åh vad coolt att du gör din egen färg!

Jag kan riktigt se dig framför mig hängandes där i armkrok o måla ladugårdstak*fniss*

Ha en fin vecka,

Kramis Jenny

Lönnen 13 sa...

Vad härligt att se någon som använder gamla tekniker att måla på. Det kan man verkligen kalla äkta rödfärg.
Kram Anneli

houseofchandeliers and vintage sa...

Hejsan
Vad duktig du är som gör din egen färg, då kanske du är intresserad av min andra blogg.Ljuskronor och nostalgi,där håller jag på att renovera ett gammalt hus, och kommer så småningom att måla med limfärg för första gången.
Har du använt den färgen så får du gärna berätta om den, jag läser mig till hur man gör.
Vi har målat huset i sommar och yttertaket, som är superbrant, huset är på andra varvet nu, det tycks aldrig bli klart, jo det blir ju det.
Det är ett typhus så det är ju målat med moderna färger så vi fortsätter på det.
Vad snygg din röda slamfärg blev, jo man kan få ont överallt av att måla.
Sen ska man ju hinna allt annat också.
Men vilken fint väder vi har haft i sommar, eller hur?
Ha det så gott.
Kram Zara

LantlivsAnette sa...

Halloj vännen !!
Nu är vi på gång, ska kolla med Katarina när vi kan komma till dig !!
Jag hör av mig snart..
Kraaam Anette

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket jobb, men så vacker vägg!! Nog är Falu rödfärg vackrast, och så mycket man kan färga med det, kika in hos mej i dag!!

Mari.

Viola_T sa...

Vackert! Jag målade också falurött i somras och njuter.
Härligt att se proceduren med kokningen av falurödfärg innan strykningen.