11 oktober, 2009

Höst

Det är någon som är ute efter oss ... någon som söker oss dag och natt ... kryper in i varje liten vrå och glipa ... en obehaglig typ vi inte gillar, men som kommer varje år ... vem då mån tro ?
Jo , Kung Bore , den där kyliga typen i blått , brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr


Nu har våran operation "stoppa Bore" satt igång på allvar ... förra vintern nötte jag ut ett par fårskinns tofflor , vattenskålarna till hundarna var alltid frusna på morgonen och vi duschade i en oisolerad boda med trallgolv ... MEN, vi överlevde ... och det blev väl en vinter som vi aldrig glömmer . Det är väl lite si och så med komforten , MEN vi trivs , och barna har ju egna bon , som tur är ... Vi vet ju också att allt blir bättre med tiden =)

I helgen satte vi igång att byta fönster.Vi har beställt dem för länge sedan ,men har inte haft tid att sätta in dem. De gamla var från 80-talet , så det var ett enkelt beslut att bestämma sig för att de skulle bytas ut. Hade det däremot varit gamla med handblåst glas så hade situationen varit annan ...

I våras sa jag att jag vägrade putsa de gamla fönstren EN ENDA gång till, så det blev oputsat under hela sommaren. Nu är det underbart att putsa de nya fräscha fönstren ...



Så var det fönstret på plats , "bara" tre till på den här sidan. Fönster är verkligen viktigt på ett hus. De är ju liksom husets ögon. Tusen frågor far runt i skallen när man ska beställa nya ... blir det rätt propotioner , är de för stora ,är de för små , hur blir det med sådana spröjs osv ,osv ...

Det är ju lite extra knepigt när någon annan redan har bytt fönster och man inte får se ursprunget . Nu är vi i alla fall nöjda och glada över de nya fönsterna.
Än är det ju en hel del att göra. De ska flyttas ut när panelen på huset är på plats nästa år. Det blir när gulliga gumman tö har kommit tillbaka , ni har väl inte glömt henne ...
Sen ska det ju sättas brädor både inne och ute. Och det roligaste av allt , gardiner ELLER inte ... det blir nog mina favoriter - hissgardiner .

Avslutar med en gardin från tvättstugan som jag sytt av ett gammalt lakan. Väldigt enkelt och i mitt tycke inte så dumt ...
Ha nu en fin vecka ,klä er ordentligt så ni inte drabbas av en knorr =)
Kram från Sussi O , ses på Fredag !



8 kommentarer:

K A T A R I N A sa...

Hej!
Kul att du tittade in hos mig, jag länkar till dig :-)

Mvh
Katarina

LantlivsAnette sa...

Ujjj jaa, kung bore..fy tusan vikken typ !! Han är så kall han..hii..hii..
Men vad ni har hunnit mycket !! Era fönster är sååå fina, bra val !!
ha en fin dag
Kraaam Anette

Susanne sa...

Jaha,,är det han som tassar utanför mitt fönster tidig morgon och sen natt ;)
Nja jag är inte så förtjust i honom det kan jag inte påstå..
Kram till dig..

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag fryser också, mest på jobbet. Där funkar INTE värmen, alla har iskalla händer. Håller med dig om kyla, det gillar vi inte, fast jultiden är mysig. Så fint ni gör, fönstren passade så bra på huset.
Varma kramen
AnnaMaria

Gnistrande snö sa...

Vilket vackert hus ni har!
Älskar den där typen av gamla hus.

Ha en fin kväll!

Mvh
Katarina

Lissboden sa...

Hejsan Sussi!
Ja, fy tusan för kung Bore, han är en riktig typ som kommer så tidigt till er däruppe i norr. Samtidigt har ni mycket finare vintrar än vad vi har. Här har vi inte mycket snö.
Jag tyckte mycket om vintern när vi bodde i Umeå, särskilt skidåkningen på Umeälven på våren.
Vad fint det blir med era fönster och skönt att ni får in dem till det blir ännu kallare.
Ha en fortsatt bra men kall vecka!
Kram/Maria

Susanne sa...

Hej tack för kommentar hos mig,,underbart..Jag tog bara "en" samtidigt fick jag ett gott skratt,,Tack!! Värmer in i själen..Kram

Gnistrande snö sa...

Tack snälla Du för din hälsning!
Foto är ett stort intresse och har pluggat det en gång i tiden för länge sedan men jag är bara en glad amatör :-)

Har nu kikat lite mer här i din blogg och jag bara myser, vilket hus ni har och vilket växthus!!!

Hoppas att det är ok att jag länkar, vill inte tappa bort din blogg bland alla andra...

Ha en fin kväll!

Mvh
Katarina